Ubat Herba Penyakit Kencing Manis & Darah Tinggi

KENCING MANIS (diabetes mellitus) disease, timbul kerana tubuh tidak boleh menghasilkan hormon insulin yang cukup sehingga gula dalam darah tidak boleh diubah menjadi glikogen yang boleh disimpan dalam otot atau jaringan hati.

Akibatnya, kadar gula dalam darah meningkat dan ginjal tidak mampu menyerap gula ini kembali sehingga gula darah menyerap melalui saringan dan keluar bersama air kencing.

Gejala yang umum dideritai oleh penderita kencing manis di antaranya cepat lelah, selalu merasa haus dan lapar, serta jika mengalami luka akan susah sekali sembuhnya.

Di bawah ini diuraikan beberapa resepi ramuan tradisional yang dapat digunakan sebagai alternatif untuk mengubati kencing manis.

1. BUNGUR
Bungur (lagerstromia speciosa) adalah tanaman berbentuk pohon yang tingginya mencapai 5-25 m. Batang pangkalnya bengkok, demikian juga dengan cabangannya. Daunnya berbentuk jorong dengan panjang 24 cm dan lebarnya 12 cm.Bunganya berbentuk melebar yang panjangnya mencapai 40 cm, berwarna ungu.

Umumnya, tanaman ini banyak dijumpai sebagai peneduh jalan. Selain jenis di atas, ada pula bungur yang bunganya merah muda, yaitu jenis lagerstromia indica. Daun dan buah bungur mengandung plantisul, iaitu zat yang seperti insulin.
Menurut hasil penelitian, daun bungur yang sudah tua sebanyak 20 g. Jika direbus dalam 100 ml air selama 45 minit dan diminum, Memiliki kekuatan 6-6,7 unit insulin. Sebenarnya, seluruh bagian tanaman bungur boleh digunakan untuk ubat kencing manis, tetapi yang terbaik adalah daunnya yang sudah tua.


Cara membuat ramuan :
Siapkan 30 gram daun bungur tua yang masih segar dari jenis bungur yang berbunga ungu, lalu direbus dalam 150 ml air selama kurang lebih 1 jam.
Air rebusannya itu kemudian dibahagi kepada tiga bekas untuk diminum tiga kali sehari masing-masing 50 ml.
Minum sebaiknya setengah atau satu jam sebelum makan.
Ini dilakukan tiap-tiap hari sampai penyakit kencing manisnya sembuh.

Ubat DARAH TINGGI dan KENCING MANIS
Ok kawan mari kita beri petua2 dan cara2 untuk mengubat penyakit darah tinggi dan kencing manis secara tradisional. Kita pakat tolong pakcik dan makcik kita yang menderita menghidapi penyakit ini.Saya syorkan minum air daun laksamana atau air daun cermai.Turunkan darah tinggi minumlah air rebusan pokok Hempedu Bumi Pokok Cerita atau Minumlah air rebusan daun Pokok Ati-ati atau Makanlah biji buah Peria atau Makanlah pucuk Pokok Pala sebagai ulam atau Minumlah air rebusan Pokok Dukung Anak atau Minum air rebusan taugeh seminggu sekali. 
Air dan taugeh hendaklah sama nisbahnya atau Rebus daun pandan wangi secukupnya dengan dua gelas air. Biarkan hingga tinggal setengah gelas sahaja. Minum setiap pagi dan petang atau Makanlah 3 ulas bawang putih mentah. Jika tidak tahan baunya,bolehlah direbus atau Parutkan kunyit sebesar ibu jari. Perah airnya dan tambah dua sudu madu. Minum ramuan ini setiap pagi dan petang.Satu lagi sumbangan ikhlas kepada pesakit darah tinggi:

LANGKAH YANG PERLU ANDA AMBIL
-Berhenti merokok.
-Kurangkan atau berhenti mengambil alkohol.
-Kurangkan pengambilan garam.
-Bersenamlah selalu.
-Kurangkan stres atau tekanan.
-Jika anda menerima erawatan bagi penyakit tekanan darah tinggi, sila ambil -ubat-ubat tersebut mengikut peraturan dan jangan berhenti tanpa merujuk kepada doktor.
J-ika anda telah disahkan menghidap penyakit darah tinggi selalulah berjumpa doktor. 
-Mengawal tekanan darah anda akan dapat mencegah terjadinya komplikasi.

PETUA MENCEGAH
Jika terdapat ahli keluarga anda menghidap darah tinggi atau usia anda melebihi 30 tahun, periksa selalu tekanan darah anda.
-Jangan merokok
J-auhi alkohol.
-Makan makanan rendah lemak dan rendah garam.
-Lakukan senaman selalu, terutamanya aerobik, seperti menunggang basikal dan berjoging.
-Elakkan tekanan atau belajar bagaimana mengendalikannya.
Mengekalkan berat badan yang normal lagi sihat.

Pokok hempedu bumi (Bungur)
Daun pokok Ati-Ati
http://makcik-becok-artikel.blogspot.com/2010/12/ubat-penyakit-kencing-manis-dan-darah.html

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...